Kaseh Diberi

~Inilah Aku~

"Bang. Bang. Kenapa rambutan yang satu ni ade bulu2 tapi yang satu lagi ni takde bulu2?"
"Hehehe..Bukan masalah ada bulu ataupun takde dik. Yang ini namanya macam yang adik cakap tadi, rambutan. Yang satu lagi ni namanya Pulasan." Jawab seorang penjual buah2an kepada pelanggan kenitnya.

Aku tahu ramai manusia di luar sana tak mengenali spesis ku, terutamanya kanak2.

"Owh Pulasan..Tak pernah dengar pun bang."
"Bukan adik seorang je yang tak pernah dengar ramai lagi yang tak kenal buah pulasan ni, memangnya buah rambutan ni lebih terkenal daripada buah pulasan ni. Kalau adik nak tahu, bentuk isinya pun lebih kurang je dengan rambutan, cuma rasa rambutan manis lagi dari pulasan. Nah amik ni. Cuba la rasa."
"Em..Betul la bang, rasanya lebih kurang same."

Aku terjaga seawal perbualan mereka tadi. Ya, memangnya aku tidak terkenal seperti rambutan. Sememangnya kami dari spesis yang sama. Aku tak nafikan memang rasa rambutan lebih sedap dari ku. Ketahuilah ada je spesis ku yang rasanya lagi sedap daripada rambutan. Kerna itu aku sentiasa tingkatkan keenakkan diri ku supaya menjadi lebih sedap daripada rambutan. Tidak ku nafikan akan kemampuan ku yang terbatas.

Kerna itu aku mengerti. Inilah aku. Sebuah pulasan.


Dorm Habib.
11.25 mlm, Rabu.
0608008.

No comments: