Kaseh Diberi

Perancangan

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim

Kita sering kali merancang pelbagai perancangan, bagaimana ia berjalan? Selancar minyak Petronas? atau sekadar 'wax Gastby'?

Perancangan itu mesti ada, disiplin untuk melaksanakanya mesti. Jangan sekadar perancangan. Ingat, DISIPLIN. Sehubungan itu, pasti kamu pernah mengalami 'aral melintang' disaat kau sudah merancang dengan terbaik, bukan begitu? Pasti pernah berlaku.

Ya, kita akui, kita merancang, tetapi DIA lah sebaik2 perancang. Maka dengan itu, sambil mengajak teman pembaca, saya juga mengingatkan diri yang lemah ini, perlu ada kekosongan pada setiap perancangan kita.

Kekosongan? Maksud ku di sini ialah kekosongan yang dapat kita atur kembali apabila berlaku sebarang kemungkinan yang tidak diduga a.k.a. aral melintang. Silau? Aku juga berfikir.
>Jadi seorang yang 'flexibel', jika berlaku sesuatu diluar kawalan kita, saat itu kita mampu mengawal apa yang berlaku, sebarang kemungkinan. Baik? Kita mencuba. Kata guru matematik 'Try and error'.

Mari! Jangan takut untuk membuat perancangan. Kerna bila sudah ada perancangan pasti akan berlaku, secara sedar@ separa sedar@ tidak sedar. Atau mungkin diganti dengan sesuatu yang lebih baik.

DIA maha Mengetahui baik-buruk bagi hambaNYA.
(n_n)!!

1 comment:

ibnkhair said...

betul3..sokong anda..

silau? hmm. pakailah kena pakai 'sun glasses' utk elak silau~

:)