Kaseh Diberi

Balasan Allah

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim

"Wallahu fi auni abdi, maa kaana abdu fi auni akhihi." -hadith-
(Allah akan membantu seseorang hamba, sebagaimana seorang hamba itu membantu saudaranya yang lain)

Dalam sehari2, pasti ada kebaikan yang kita lakukan, sedar mahupun tidak. Bantuan yang tidak mengharapkan apa2. Tetapi memberi kesan kepada penerima, Hadith lain yang bermaksud: "Tangan yang memberi adalah lebih baik daripada tangan yang menerima."


Tiada ku sangka, al-kisah dalam enteri yang lalu(bawah ni), di balas dengan begitu cepat oleh Yang Maha Pengasih. Kisah yang berlaku sekitar 02:00 pg semalam, Allah balas tidak lebih 24jam.

Sekitar jam 09:00 pg, aku dan abang ku ke kebun terchenta kami. Sarapan pagi di warung berhampiran kebun sebelum memulakan aktiviti berkebun. Di sana, ketemu jiran bertentangan kabun kami. Sarapan di meja yang sama, bersembang dan bertanya khabar. Turut hadir teman kepada jiran kami. Mereka yang hadir lebih awal, turut melangkah pergi menuju destinasi lebih awal dari kami yang sedap enak mengisi kekosongan perut. Tiba2, "Takpe, p.cik belanje kamu pagi nih." Pak cik itu senyum. Aku dan abang ku hanya tersenyum sipu(mulut penuh ngan roti canai).

"Abang, terfikir tak? Cepat Allah membalas amalan setiap hambaNYA. Rasenye pagi tadi kite bagi 1 botol mineral je kat 'abang'(klik) tu. Hari ni, Allah balas dengan sarapan pagi. Syukur Alhamdulillah." kata ku. Abang ku tersenyum, lalu membaca Hadith di atas. Aku turut tersenyum.

2 comments:

Thaaqhib Mohammed said...

abg ami!!!

erm...kan? Allah maha baik kan?

knaR said...

:) Maha Kaya!