Kaseh Diberi

Berbakti

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim

Ibu selalu berpesan, hampir setiap kali ke situ,
Kata....." Berbaktilah pada tanah, ada rezekinya."
Abang selalu menyambung kata ibu,
Dipetik dari...." Kita berada diantara salah satu pintu kekayaan."


Di situ, aku berlajar erti kesusahan. Di situ, aku pelajari ilmu berbakti pada tanah. Di situ, aku merapatkan silaturahim. Di situ, aku menitiskan peluh mengisi waktu2 ku. Di situ, mematangkan aku.

Keputusan peperiksaan sem1 bakal di keluarkan. Aku ghairah, gembira, seram-sejuk. Tapi pesan Ayah, " Macam kite tanam serai, kita tanam, kita usaha dengan letak baja, gembur tanah, sembur racun, siram air, itu usaha kita. Tapi hasilnya, kecik ada besar pon ada. Asbab, kita koreksi yang itu, tanah kurang baik, tak ikut jadual. Rezeki? Itu semua Allah yang tentukan yang penting kita dah usaha, jangan mengalah jika baru di uji sedikit."

Kata pemikir Islam, " Jangan kata kita berIman, selagi kita belum diuji."

Berbaktilah pada Tanah.

No comments: