Kaseh Diberi

Tenang...

Tiupan angin sepoi2 bahasa. Biru ketenangan mewarnai langit tinggi. Kepulan2 awan yang menceriakan langit tinggi. Aku yang melihat dengan mata majazi ini terasa akan keindahan sang Pencipta. Ku rasakan, ketenangan, keindahan serta keamanan saat menyelami panorama itu.

"Lan. Apa saja yang kau tenung langit tinggi itu?". Pertanyaan yang singgah ke telinga ku saat Pak Aman berhenti semeter dari ku.
"Tak ada apa2 Pak Man. Cuma tertanya2, akan kekalkah keadaan seperti ini?" Cuba ku bangkitkan persoalan biarpun ku tahu jawapannya nanti.
"Kekal? Bukan kekal persoalannya. Kekal itu tidak akan terjadi kerna kita hanya makhluk. Persoalannya bagaimana kau menikmati, kau mengsyukuri saat kau di beri pelungan itu. Andai kau menikmati, kau akan sentiasa teringat akan sesuatu itu walaupun tidak di depan mata. Andai kau mensyukuri, ketahuilah Dia yang maha Pemurah akan menambah2 atas kesyukuran mu itu." Begitu hujah si tua yang sudah dimamah usia.

Terus ku menghayati saat keemasan yang tah bila lagi ku diberi peluang seperti ini. Burung berkicauan, bermain kejar2 nun di langit tinggi itu. Angin yang mengalunkan lagu 'Ketenangan' membuat diri ini seakan terbang bersama sekawan burung putih.

Ku tersentak akan tutur suci itu. Ku toleh ke belakang ku. terlihat si kecil Achik sedang mengaji di pondok kecil yang membontoti pokok kelapa itu. Terasa bertambah2 ketenangan yang menusuk 'hati kelabu' ku ini. Kalimah2 suci yang jelas kedengaran membuat air mata suci ku mengalir memikirkan akan waktu yang telah ku sia2kan selama hayat ku di dunia. Roda ku yang berputar seakan berhenti bergolek ketika itu. Berapa lama ku berada 'di bawah'! Hina diri ini. Akan tetapi aku teringat sepotong lagu daripada Raihan, "Tuhan!~ Dosa ku menggunung tinggi~ Tapi Rahmat Mu~ Melangit luas~~". Lantas bercucuran air mata ku mengalir laju seakan hujan lebat menyinggah diri ku. Tidak dapat ku tahan akan ketenangan, kesayuan, kesedihan, tangisan, insan tersayang. Aku rebah...

Gelap. Masih ku terdengar kalimah suci bacaan si kecil Achik. "AZLAN!!!".

No comments: